Dag 23 - woensdag 26 apr 2017 - Reisverslag uit Zhangye, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu Dag 23 - woensdag 26 apr 2017 - Reisverslag uit Zhangye, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu

Dag 23 - woensdag 26 apr 2017

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

26 April 2017 | China, Zhangye

Zhangye, Danxia National Geological Park
Vandaag gaan we het Danxia National Geoligical Park bezoeken. Maanden geleden was ik op het internet aan het zoeken naar foto's van China. Ik kwam toen foto's tegen van bergen met allemaal gekleurde strepen. Het zag er prachtig uit, maar tja dat was natuurlijk met Photoshop gedaan. Maar nee, die bergen bleken echt te bestaan. Dus Danxia kwam op m'n verlanglijstje te staan en vandaag is het zo ver. Eerst wilden we ontbijten en vlak bij het hotel zat een 'Engels' bakkerijtje. Dus wij daar naar toe. Op het moment dat wij binnen stappen, komen er nog twee toeristen binnen op zoek naar een ontbijt. Je had die blik in de ogen van die Chinese meisjes moeten zien, alsof er een invasieleger binnen stormde. Het was dan een 'Engels' bakkerijtje maar van de Engelse taal wisten ze duidelijk helemaal niets. Ria kocht maar een paar koekjes en dat was dan ons ontbijt voor vandaag. Toen sprongen we in een taxi en lieten ons naar het West busstation brengen. Zowaar kon ik daar zonder problemen kaartjes voor de bus naar het park kopen. Twintig minuten later vertrokken we. Het park ligt op zo'n 30km van Zhangye en een beetje bus doet daar in China minimaal een uur over. Maar een uur later werden we langs de weg afgezet en begonnen we te lopen richting het park. We moesten nog zo'n drie kilometer naar het park lopen maar na een paar honderd meter stonden er opeens luxe busjes langs de weg waar we in mochten stappen. Zij brachten ons gratis naar de ingang van het park. Man, wat een complex hebben ze daar gebouwd zeg. Het was spiksplinter nieuw en nog niet helemaal af. Je kunt zien dat ze hier miljoenen bezoekers verwachten in de toekomst. Wij zijn nog op tijd want het is er vrij rustig. Voor de kaartjes hoefden we niet eens echt in de rij te staan.
Als je dan eenmaal een kaartje hebt mag je doorlopen en kom je op een busstation terecht. Om de paar minuten vertrekt er een bus. Met die bus kun je een vaste route door het park rijden. Onderweg stopt de bus een paar keer. Daar kun je dan uitstappen en de omgeving bekijken. Ben je uitgekeken dan stap je weer op de bus naar het volgende punt. Voor drie euro kun je de hele dag door het park rijden. Dus we stappen in en vertrekken. Meteen zien we de mooie gekleurde bergen. De fotocamera maakt overuren. Overal hebben ze uitkijkpunten gemaakt maar daar moeten we dan wel heeeeel veel trappen voor lopen. De temperatuur is 25C dus dat is steeds weer even zweten. Maar de uitzichten zijn echt geweldig. Alleen dit park is al de moeite om helemaal naar China te gaan.
's Middags pakken we de bus terug naar Zhangye. Omdat ik al een meer dan een week deze blogs niet meer kan uploaden moest ik iets anders verzinnen. Tegenover ons hotel ligt een internet cafe. Nou die moeten toch een goede internet verbinding hebben lijkt me. Dus wij daar naar toe. De jongen achter de balie spreekt natuurlijk geen woord Engels maar dat is niets nieuws. Gelukkig komt er een jongen binnen die wel Engels spreekt en ons wel even wil helpen. Wat willen jullie? Nou even een pc met een internetverbinding gebruiken. Zorgelijke blikken, hmmm, heb je een legitimatie? Ja, ik heb m'n paspoort bij me. Nee, je moet een Chinese legitimatie hebben, heb je die niet dan??? Nee idioot ik ben toch geen Chinees. Nou jammer dan, dan mag je geen internet gebruiken. De Chinezen hebben een legitimatiebewijs met een chip er in. Als zij internet willen gebruiken moeten ze eerst hun legitimatiebewijs langs een lezer halen en dan mogen ze het internet op. Op die manier kan de overheid precies bijhouden welke websites je bezoekt. En als je dingen doet die je van de grote communistische leider niet mag doen, staan er meteen een paar mannen in zwarte pakken met donkere zonnebrillen op je stoep en mag je gaan stenen hakken in een werkkamp. Ja, dan ben je toch wel blij dat je in Europa woont. Maar verder vind ik het hartstikke gezellig hier in China hoor, je moet alleen geen Chinees zijn.
Morgenochtend vertrekken we weer met de snelle trein. Dan gaan we naar onze helaas al weer laatste bestemming, het jullie vast wel bekende Jiayuguan. Kennen jullie Jiayuguan niet?? Dat is een klein stadje (230.000 inwoners) in de Gansu provincie in het westen van China. Jiayuguan is bekend omdat daar de meest westelijke doorgang in de Chinese muur is.
Maar daar over later meer.
Martin

Actief sinds 19 Mei 2014