Dag 25 - vrijdag 28 april 2017 - Reisverslag uit Jiayuguan, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu Dag 25 - vrijdag 28 april 2017 - Reisverslag uit Jiayuguan, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu

Dag 25 - vrijdag 28 april 2017

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

29 April 2017 | China, Jiayuguan

Gisteravond een bakkerij gevonden waar ze croissantjes en koffie verkochten. Dus daar vanmorgen naartoe gegaan voor een ontbijtje. Nou, dat viel weer tegen. Croissantjes hadden ze om half negen nog niet en koffie hadden ze al helemaal niet terwijl dat wel voor op de gevel stond.
Dus stappen we weer op bus 6 naar het fort. De andere twee attracties zijn niet per openbaar vervoer bereikbaar dus we hopen dat er vanaf het fort busjes of iets dergelijks rijden. Nou die rijden er dus niet. Terwijl we daar rondliepen kwam er een taxichauffeur op ons af, die ons aanbood om ons naar die twee andere delen van de muur te brengen. Dat kwam dus mooi uit. Voor 120 Yuan zou hij een rondje langs de attracties rijden en daar op ons blijven wachten. Na zo'n 20 minuten komen we bij de eerste attractie. Dit is het meest westelijke puntje van de muur. De muur begint hier en loopt dan duizenden kilometers verder richting het noord oosten. President Trump is er vast jaloers op. Hier stappen we weer in een busje die ons de Gobi woestijn in brengt. Hier is een ondergronds museum over dit deel van de muur. Dan lopen we nog een stukje langs de muur en steken de daar lopen rivier via een hangbruggetje over. Dan weer met het busje terug naar het beginpunt. Daar staat onze taxi, die inmiddels nog 2 passagiers heeft opgepikt en we rijden verder naar de laatste attractie. Dit is een deel van de muur in de bergen. De muur lijkt hier al veel meer op de muur die we van de foto's kennen. We lopen hier ook over de muur. Je kunt een heel stuk de muur de bergen in volgen maar als we al die trappen zien vinden we het wel mooi zo. We eten een ijsje en dan brengt de taxi ons terug.
Aangezien we nergens een centrum hebben gevonden in Jiayuguan, besluiten we een stadsbus te nemen om te zien of we ergens een centrumachtig deel tegenkomen. Bijna een uur zitten we al in de bus als deze opeens stopt. De bestuurster komt naar ons toe om te vragen waar we naar toe willen, want twee van die westerlingen in de bus, dat kan niet kloppen, die zijn de weg kwijt. Aangezien ze natuurlijk alleen Chinees sprak kwamen we er niet uit. Ze haalde haar schouders op en reed verder.
Het centrum, voor zover dat bestaat hebben we niet gevonden.
Aangezien we honger begonnen te krijgen stapten we uit en zochten een restaurant. Dat ging iets makkelijker dat gisteren.
We lopen het restaurant in en krijgen een plaatsje. Het blijkt een Hot Pot restaurant te zijn. Bij Hot Pot krijg je een pan hete (smaak en temperatuur) bouillon en dan bestel je wat je er in wilt gooien, vlees, groentes, champignons etc.
Ze spraken natuurlijk vrijwel geen Engels maar waren wel erg behulpzaam. Via een vertaalprogramma op de telefoon konden we wat bestellen. De meisjes die ons bedienden vonden ons erg interessant en wilden ook allemaal met ons op de foto, we voelen ons net beroemdheden. We hebben gegevens uitgewisseld zodat we elkaar de foto's kunnen sturen. Tenslotte werden we uitgezwaaid als oude vrienden.
Vanavond op tijd naar bed want morgen hebben we een lange dag voor de boek.
De trein vertrekt om 08:40 naar Lanzhou, daar doen ze zo'n 5 uur over. Daar pakken we een taxi naar het vliegveld, een rit van 70km. Om een uur of 9 's avonds vertrekt onze Air China vlucht naar Shanghai waar we om 0:15 aankomen. Dan hebben we nog een dagje in Shanghai voordat we zondag om middernacht naar Dubai vertrekken. Na een dagje Dubai vertrekken we die avond weer naar Amsterdam en zijn de vier weken China weer voorbij.
Een verslagje over de laatste twee dagen volgt nog maar dan zijn we al weer thuis.