Dag 5 - De rijstvelden van Longji - Reisverslag uit Guilin, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu Dag 5 - De rijstvelden van Longji - Reisverslag uit Guilin, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu

Dag 5 - De rijstvelden van Longji

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

09 April 2017 | China, Guilin

Vanmorgen om zeven uur opgestaan en een lekker Europees ontbijtje gegeten hier in het hotel. Om half acht werd er gezellig vuurwerk afgestoken, geen idee waarom ze dat deden. Zo rond half negen werden we afgehaald voor de trip naar Longji. Een klein busje met nog twee andere toeristen. En daar reden we dan door het Chinese verkeer. Die mannekes kunnen echt niet rijden hier. Iedereen doet maar wat. Wil je rechtdoor? Dan ga je natuurlijk op de baan voor linksaf staan wachten op het groene licht. Wil je keren? Dan doe je dat toch gewoon, wat kunnen jou die andere auto's schelen. En uiteraard gebruiken ze hier twee baanswegen als vierbaans wegen, het past toch allemaal?? Zonder ongelukken komen we na zo'n drie uur bij de toegangspoort van Longji aan en moeten er kaartjes gekocht worden, ja zelfs de rijstvelden zijn niet gratis. Dan rijden we weer verder want we blijken er nog niet te zijn, weer een uurtje rijden. Maar dan... Eerst een hapje eten en dan... dan blijken we er nog niet te zijn, na weer drie kwartier rijden, eindelijk de parkeerplaats. Overal lopen vrouwen in klederdracht souveniers te verkopen. Dan stappen we in een kabelbaan, het lijkt wel Oostenrijk, die ons over de rijstvelden naar de top van een berg brengt. We zitten duidelijk niet in het beste seizoen voor de rijst. Alles ligt er wat verwaarloost bij. Op een paar plekken beginnen de boeren voorzichtig met ploegen. Het seizoen gaat net beginnen. Boven aan de top natuurlijk weer de nodige goedkope souveniers die je in heel China kunt kopen. Vanaf de top lopen we terug naar de parkeerplaats. Onderweg komen we een boertje tegen die zit te hakken op een geel/zwart blok van iets. Het blijkt honing te zijn. Oude honing want is gewoon steen geworden. Hij haalt dat uit de bomen. Hij geeft ons een stukje om te proeven. Wow dat was erg lekker. In je mond valt het langzaam uit elkaar. Onderweg hebben we mooie uitzichten over de velden. Na een kleine twee uur staan we weer bij de auto. Op de terugweg val ik in slaap. Schrik af en toe wakker van getoeter als we net weer een auto hebben weten te ontwijken. Verder wel lekker geslapen hoor.
's avonds nog even door Guilin gelopen. Langs het water was een klein orkestje aan het spelen. Ze vonden het geloof ik wel leuk dat er twee westerlingen kwamen kijken. Want hoewel dit het toeristische van China is, zie je toch voornamelijk Chineze toeristen en niet veel westerlingen.
Weer lekker gaan eten bij 'onze' Chinees. We waren weer voor zes euro klaar.
Martin

Actief sinds 19 Mei 2014