Dag 15/16 - dinsdag/woensdag 18/19 apr 2017 - Reisverslag uit Xi'an, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu Dag 15/16 - dinsdag/woensdag 18/19 apr 2017 - Reisverslag uit Xi'an, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu

Dag 15/16 - dinsdag/woensdag 18/19 apr 2017

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

18 April 2017 | China, Xi'an

Gisteravond gingen we na het eten nog even een stukje lopen toen we langs een winkel kwamen waar ze ijsjes verkochten. Ria nam een saai chocolade ijsje maar ik wilde eens iets anders en dat werd een doperwtenwijsje, dit is geen grapje,ze verkopen ze echt hier. En het was niet eens zo slecht. Wel even wennen de eerste paar hapjes maar daarna was het best lekker.

Nou, vandaag ondernemen we weer een poging om naar Xi'an te gaan. Vanmorgen weer een lekker ontbijtje genomen en toen eten gekocht voor onze lange reis. Toen hebben we nog een paar uurtjes zitten lezen totdat het tijd was om te gaan. Om een uur reed de taxi voor en vertrokken we. Op het station was het flink druk en we vonden nog net twee harde stoeltjes. Ik ging even door het station wandelen toen ik opeens de 1e klas wachtkamer zag. Aangezien we 1e klas kaartjes ben ik meteen Ria gaan halen en voor 20 Yuan zaten we in zalige grote zachte stoelen in een rustige kamer. Bijkomend voordeel is dat wij vijf minuten voor het gewone 2e klas volk naar het perron mogen om in te stappen. Maar dat valt een beetje tegen, wat een oude zooi zeg. Zeker geen luxe 1e klas rijtuig. Maar ach het eerste deel is iets van 150km. Tegen 17:00 kwamen we in Changde aan. Nu is het wachten op de nachttrein naar Xi'an maar die komt pas om 21:19 aan.
Foutje, de trein kwam pas om 21:50. Ons compartiment lag al vol met bagage van de andere passagiers maar met behulp van de conducteur vonden we nog een plekje voor onze spullen. We zijn meteen naar bed gegaan en al hobbel de bobbelend vielen we in slaap. Om zes uur werd ik wakker en stond meteen op. Omdat ik nog niet in de coupe kon zitten omdat de anderen nog sliepen ging in het gangpad zitten. De deur van de coupe naast de onze stond open en opeens kwam er een klein hoofdje nieuwsgierig om de hoek kijken. Eerst heel voorzichtig en toen kwam hij langzaam steeds een stukje dichterbij. Het was een jochie van een jaar of 4-5 die mij heel interessant vond. Hij begon tegen mij in het Chinees te babbelen en ik tegen hem in Nederlands. Dat vond hij heel grappig. Zo ongeveer de rest van de reis heeft hij bij ons in de coupe gezeten. Uiteindelijk kwam hij naar me toe en begon aan m'n baard te voelen, dat vond hij toch zoiets vreemds. Als dank voor het oppassen kregen wij van z'n moeder een oplaadbare batterypack voor de mobieltjes. Het was nog een goede krachtige ook. Tegen drie uur in de middag kwamen we in Xi'an aan. Hier heerst een heel andere sfeer dat in het oostelijke gebied. In deze regio wonen nogal wat opstandige moslims (hoe westelijker je komt hoe opstandiger ze worden) en dat stellen de Chinezen niet op prijs. Tot nu toe was de beveiliging van de stations minimaal, je bagage moet door de scanner maar meer ook niet. Hier werden we begroet door zwaar bewapende politieagenten en militairen. Echt overal rond het station staan ze met het machinegeweer in de aanslag. De militairen zien er ook niet uit alsof ze er maar een beetje voor de show staan, nee daar moet je geen geintjes mee maken denk ik. We wilden een taxi naar het hotel nemen maar zodra ik ze het adres liet zien weigerden ze de rit. Heel vreemd allemaal. Toen hebben we een stadsbus genomen en de laatste meters gelopen, dat ging ook prima. We zitten in een soort van jeugdherberg maar ze hebben ook mooie kamers en daar hebben wij er een van.
Toen zijn we weer de stad in gelopen, op zoek naar een kop koffie. We hadden al 24 uur geen koffie meer gedronken en nu hadden we daar dus wel trek in. In de trein hadden ze wel een restauratiewagen maar koffie kennen ze daar niet.
Uiteindelijk vonden we een Koreaans dessert restaurantje en hebben we een van een dessert (ijs met verse aardbeien en nog iets waarvan we niet konden vaststellen wat het was) met een lekkere bak koffie genoten.
's Avonds weer de stad in gegaan, naar de moslimwijk. Wat een drukte was het daar zeg. Allemaal eettentjes die sate's en andere lekker dingen verkochten. Wij hebben 8 spiezen lamssate gegeten wat heel erg lekker was. Daarna terug naar het hotel gegaan en op tijd gaan slapen.