Dag 7 - Guilin, cruisen op de Li rivier - Reisverslag uit Guilin, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu Dag 7 - Guilin, cruisen op de Li rivier - Reisverslag uit Guilin, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Guilin, cruisen op de Li rivier

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

11 April 2017 | China, Guilin

Vanmorgen weer vroeg uit de veren want we hebben een luxe cruise over de Li rivier geboekt. Eerst natuurlijk weer een lekker ontbijtje genomen en toen was het al zover, de gids kwam ons halen. We gaan met een Chinese toeristen groep mee, dat zal wat worden. En inderdaad, de gids sprak een sort van Engels maar dat was nauwelijks te verstaan. Maa rok, we stappen dus in de bus waar slecht vijf westerlingen in zitten. De bus begint te rijden en de gids begint te praten, uiteraard via een versterker. Geen idee wat hij allemaal te vertellen had maar hij bleef praten totdat we, na 45 minuten, bij de boot aankwamen. Tussendoor vertelde hij ook nog even iets in het 'Engels' maar dat vertond niemand van ons westerlingen.
Zoals dat in China gaat waren wij een groep. En groepen behoren bij elkaar te blijven, dus niet even een andere kant op lopen om een foto te maken of zo. Om te zoren dat we als groep herkenbaar waren liep de gids voorop met een vlag en moesten wij allemaal een sticker op onze jas plakken. Die communisten doen dat gewoon allemaal zonder tegensputteren maar ik word er opstandig van. Wat nou acher die vlag aanlopen,als ik naar links wil dan ga ik naar links. Maar ok ik hield me in. De bus kwam dus bij de aanlegsteiger aan en daar bleek al snel dat wij niet alleen waren. Tientallen bussen dropten daar hun groepen, compleet met bijbehorende stickers. Wat bleek, iedereen had een zelfde sticker, dus wat dat voor nut had... Honderden mensen met dezelfde sticker. Toen kegen we onze tickets voor de boot en gingen we door de controle heen. Toen we daar eenmaal doorheen waren moesten we de tickets weer inleveren. Aan boord hadden we een tafel voor westerlingen geregeld. Met zeven man aan een tafel van zes. Ja maar daar kan een Chinese gids dus niet tegen, een tafel voor zes is voor zes en niet voor zeven. Maar al gauw gaf hij de strijd met z'n gebrekkige Engels tegen zeven westerlingen op.
De tocht duurde vier uur en we voeren langs de mooie karstbergen. Helaas scheen de zon niet en was het dus allemaal wat grijzig. Het was ook aardig fris met 13C en dat is ook wel jammer. Toen we hier zaterdag aankwamen voelde het echt subtropisch aan, het was warm en een hoge luchtvochtigheid, gewoon lekker dus. Maar daarna zakte de temperatuur en heben we nu dus weer de jas aan. Aan boord kregen we een warme lunch maar dat was zo vliegtuigachtig iets. Absoluut geen lekker Chinees eten. Rond een uur kwamen we in Yanshuo aan. Meteen weer in een busje. We zouden een oud Chinees dorp gaan bezoeken en daar ook een boottochtje maken. Nou dat was een soort Chinese Zaanse Schans maar dan was alles spiksplinter nieuw. Een paar mensen in klederdracht deden een dansje en zongen een liedje. Het was allemaal zo nep dat we er om moesten lachen. Maar de Chinesen vinden dit soort dingen prachtig.
Daarna werden we met de bus weer naarGuilin gebracht. Vandaag was de laatste dag in Guilin en morgen vertrekken we met de bus naar Fengshuang. Geen idee hoe lag dat rijden is en niemand kan ons dat ook vertellen, we zijn benieuwd. We hebben eten en drinken ingeslagen dus we komen er wel.
Vanavond eens ergens ander wezen eten. Was ook erg lekker maar veels te veel. Waarschijnlijk waren het gerechten van twee. Tjdens het eten kregen we op tafel nog bezoek van een kakkerlak maar die hebben we weggestuurd.
Morgen kunnen we een beetje uitslapen want de bus vertrekt pas om 11:00
Martin