Dag 4 - Van Shanghai naar Guilin - Reisverslag uit Sjanghai, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu Dag 4 - Van Shanghai naar Guilin - Reisverslag uit Sjanghai, China van Martin Heimering - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Van Shanghai naar Guilin

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

08 April 2017 | China, Sjanghai

Op het moment dat ik dit type zitten we in de trein en knallen we met 300+ km/h richting Guilin. Vanmorgen zijn we om zes uur opgestaan. Onze Franse bakker was wel open maar had nog geen croissantjes, dus toen maar meteen de metro ingedoken om naar het Hongqiao station te gaan. De metro was weer 'gezellig' druk maar om acht uur waren we al ook op het station. De trein vertrekt om 10:03 dua we hebben de tijd.
Het Hongqiao station is het grootste station van Azie. Het woordje grrot is dan ook een understatement. Utrecht Centraal is hier bij vergeleken een gezellig klein dorpsstationnetje.
Na een ontbijtje te hebben gegeten begon onze zoektocht naar het juiste perron. Achteraf bleek dat gewoon op het kaartje te staan, maar dan moet je wel Chinees kunnen lezen.
Maar verder liep het allemaal prima. Precies op tijd zijn we vertrokken voor de 9 uur lange reis naar Guilin.
De kilometerteller blijft constant zo rond de 305 km/h hangen en het landschap schiet voorbij. Soms gaat het iets langzamer en lijkthet of we stil staan. Toch rijden we dan nog zo'n 200km/h. Al snel laten we Shanghai achter ons. Wat opvalt is dat ze echt overal flats aan het bouwen zijn. En dan echt van die lelijke betonnen dingen. Vreemd is wel dat de flats die klaar zijn gewoon leeg staan.
Precies p de minuut komen we in Guilin aan. Daar pakken we een taxi. Eerst denk ik dat de taximeter niet werkt want er komt geen beweging in. Tegen de tijd dat we bij het hotel zijn staat de meter op 1 euro 50. Ik geef hem een briefje van zo'n 3 euro en zeg dat het zo goed is. Hij waas zo blij als een kind. Dit is het echte China, niet die luxe in Shanghai. We lopen naar de receptie envoor dat ik iets kan zeggen zegt de receptioniste, jij bent Martin! Bleek dat wij de laatste gasten waren die nog moesten inchecken.
We hebben een hele mooie kamer met balkon en rivierzicht.
Voor morgen hebben we een excursie naar de Longji rijstvelden geboekt. Om 8:20 komen ze ons ophalen.
Toen zijn we een hapje gaan eten bij de echte Chinees. we hadden 4 gerechten en 3 flesjes drinken. Inclusief fooi (waar ze hier niet aan doen) waren we 6 euro kwijt. En lekker dat het was!!!

Tags: China2017, Guilin

Martin