Dag 13 - 21 juni 2014 - Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Martin Heimering - WaarBenJij.nu Dag 13 - 21 juni 2014 - Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Martin Heimering - WaarBenJij.nu

Dag 13 - 21 juni 2014 - Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Martin

22 Juni 2014 | Vietnam, Hoi An

Vanmorgen de dag begonnen met een Noodlesoup. Daarna m'n schone was opgehaald en ingepakt. De taxi is voor 12 uur besteld. Tot die tijd blijf ik lekker op m'n kamer want buiten is het weer bloedheet.
De taxi is er om 11:50 en we vertrekken naar Dong Hoi. 40 minuten later sta ik op het station. Eerst ga ik in de wachtruimte zitten maar daar is het erg warm. Buiten is een soort van stationsrestauratie met zitjes. Zelfs daar op het terras hebben ze WiFi, ze zijn goed bezig hier in Vietnam. Terwijl ik lekker zit te lezen met een drankje in de hand, vliegen de vertraginsberichten me weer om de oren. Als de mijne maar op tijd komt.
En ja hoor daar gaan we, mijn trein heeft 1 uur vertraging. Ik snap niet hoe ze dit voor elkaar krijgen. Ze rijden niet harder dan zo'n 50 km/h en blijven op ieder station minimaal een kwartier staan. Als je dan wat extra gas geeft ( het zijn allemaal diesellocs hier) en ipv 15 maar 5 minuten blijft staan, dan is de vertraging toch snel ingehaald zou je zeggen. Maar nee, al heb je 3 uur vertraging, gewoon stug een kwartier blijven staan
Op het station heb je een rij stalletjes waar vrouwtjes eten en drinken verkopen voor onderweg. Heb daar net een bakje rijst met een kippenpoot met een sausje gekocht. Netjes in een polystyreen bakje om het warm te houden.
Inmiddels is de vertraging opgelopen tot 1 uur en 20 minuten.
Ga dus maar lekkernij het perron zitten eten, want voor dat die trein hier is, is het eten koud.
Het gaat er hier op de stations wel wat anders aan toe dan bij ons. Sta je bijv op perron 1 en je moet naar perron 4, dan kun je gaan zoeken naar een tunnel of een brug, maar dan kun je lang zoeken. Je steekt hier namelijk gewoon de sporen over. En als er dan een trein in de weg staat? Dan kruip je er met je bagage gewoon onderdoor. Echt vreemd om te zien maar wel grappig, zie je opeens een familie onder een trein vandaan kruipen.
Mocht er toevallig een trein aan komen rijden, dan roepen je dat je moet opletten.
Met precies 1:55 minuten vertraging reed de trein het station binnen. Zoals gewoonlijk was de trein aardig vol en zat er iemand op mijn stoel, maar dat duurde niet lang :-)
Vervolgens zijn we met 3 man bezig geweest m'n rugzak in het bagagerek te proppen.
Uiteindelijk vertrokken we om 18:05 ipv de geplande 16:08.
Zodra we op snelheid zijn, komen de conducteurs langs met diner, dat ziet er ook lekker uit maar tja, ik heb net gegeten, onthouden voor volgende keer.
Onderweg moeten we een paar keer wachten op een tegemoetkomende trein, delen van het spoor zijn enkelspoor, dat heeft natuurlijk ook geen positieve uitwerkingen op de vertraging.
Om precies 0:00 komen we in Danang aan.
Gelukkig staat de chauffeur nog geduldig te wachten en een we vertrekken snel. Onderweg rijden we langs het strand, dit is het moderne Vietnam, ongeveer 10km lang, hotel na hotel. En dan niet van die lullige hotelletjes maar extreem luxe en mega groot. Allemaal 4/5 sterren en alle grote ketens kom je tegen. Een half uur later zijn we in het hotel (www.hoianhoangtrinhhotel.com)in Hoi An (veel minder groot en veel minder luxe, maar verder niets mis mee en slechts US$ 20,- per nacht) en kan ik m'n bed in duiken.

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Martin