Dag 10 - 18 juni 2014 - Tu Lan - Reisverslag uit Cừ Lạc, Vietnam van Martin Heimering - WaarBenJij.nu Dag 10 - 18 juni 2014 - Tu Lan - Reisverslag uit Cừ Lạc, Vietnam van Martin Heimering - WaarBenJij.nu

Dag 10 - 18 juni 2014 - Tu Lan

Blijf op de hoogte en volg Martin

20 Juni 2014 | Vietnam, Cừ Lạc

Om 7 uur kruip ik uit de hangmat. Ik heb niet echt goed geslapen. Het is wel even wennen om te slapen in een hangmat. Ook maakte de waterval waar we naast sliepen best veel herrie. Eerst een kop koffie en daarna lekker zwemmen in het meertje. En natuurlijk weer lekker onder de waterval gezeten.
Om 9 uur is het tijd voor ontbijt. Vandaag krijgen we pannenkoeken, met daarop schijfjes banaan, bruine suiker, limoensap en chocoladesaus. Het is misschien een vreemde combinatie maar smaakt uitstekend. De water temperatuur zal zo'n 25C zijn, heerlijk koel omdat het buiten alweer 35C is.
Na het ontbijt doen we het zwemvest aan, helm op en doen we de rugzak op. We zwemmen het meertje over en komen bij de ingang van een volgende grot. We moeten over wat rotsen klauteren om binnen te komen. Eenmaal binnen stappen we meteen weer een ondergrondse rivier in en zwemmen verder. Na zo'n 20 minuten zwemmen klimmen we uit het water en gaan te voet verder. Door nauwe spleten kruipen we verder om dan weer in een enorme ruimte te komen. Het mooie is dat hier vrijwel niemand komt, het maximale aantal bezoekers dat hier mag komen is nu 420 per jaar. Alles is in originele staat, er zijn geen paden of hekjes en al helemaal geen gekleurde lampjes zoals je in toeristische grotten ziet.
We zien schitterende formaties in verschillende kleuren. Dan gaan we het water weer in en zwemmen verder. De gids laat ons nu onze lampen uit doen, en nu is het aardedonker. Ik vind het zalig zo te zwemmen, in het donker, in het koele water. Na een tijdje gaan onze lampen weer aan. Even later komen we bij de uitgang van de grot. Weer moeten we flink klimmen om er uit te komen. Daarna lopen we nog 10 minuten door de jungle voordat we bij ons 2e kamp komen, ook deze is voorzien van een rivier en een waterval, jippie.
Ook nu staat de lunch alweer klaar, de kok doet goed z'n best. Na de lunch ga ik even liggen en val in slaap. Een uurtje later is het weer tijd voor actie. We kunnen de rugzakken achterlaten in het kamp, dat is wel lekker. We lopen 10 minuten en komen dan bij een rivier. De rivier verdwijnt in de Tu Lan grot, een van de grotere grotten in dit gebied. We gaan de rivier in en zwemmen de grot in. Het is er schitterend. Grote vissen springen om ons heen het water uit. De grot is zo groot als een kathedraal, langzaam drijven we er doorheen, het is echt een speciale ervaring om dit te doen, zoals ik al eerder zei, je krijgt hier echt een Indiana Jones gevoel van. Dan klimmen we het water uit en beginnen een tocht door hele nauwe gangetjes en spleten. Soms stappen we over gaten die tientallen meters diep zijn. Ja, je moet blijven opletten, voor je het weet verstap je je en lig je tientallen meters lager.
Nu komen we weer in een enorme ruimte, het plafond is hier 130m hoog, gigantisch.
Daarna komen weer buiten en na een uurtje door de jungle te hebben gelopen zijn we weer terug in ons kamp. Nog even lekker zwemmen en dan staat het eten alweer klaar.
Dan weer vroeg naar bed, energie opladen voor een nieuwe dag.

• 20 Juni 2014 - 13:39

Melvin:

Tjonge, wat een gave tocht is dit, Mart of moet ik Indi zeggen? Ik neem aan dat je je fotocamera in een waterdichte zak bij je had of heb je een waterdichte camera bij je?

Is weer heerlijk om te lezen en ik wacht met smart je volgende verslag af.

Groetjes,

Melvin